Resebokningen börjar nu bli en riktigt bra tjänst vilket också märks på att den trafik vi får konverterar allt bättre. Inom ett par veckor släpper vi också ett par stora (unika) nyheter som kommer höja oss ytterligare ett snäpp från konkurrenterna. Nästa stora fokus blir att öka trafikvolymen. Fram tills nu har vi främst fått besökare från våra reseguider och genom aktivt arbete med sökmotoroptimering. Eftersom att vi själva konsultar inom affiliatemarknadsföring blev beslutet att starta affiliateprogram inte så svårt.
Resebokningen på Adrecord
Något vi lär våra kunder när vi konsultar inom affiliatemarknadsföring (här får ni några gratistips) är att de ska vara aktiva, ge något mer till publishers än provision och våga tänka nytt. Vi hade flera idéer på "coola lösningar" som inte är standard i något befintligt affiliatenätverk och efter en del diskussioner med Jonny på Adrecord kom vi fram till att de skulle kunna fixa dessa. Nu efter en tids utveckling är vi äntligen klara att köra igång.
Unik provisionsmodell
En av de lösning som är icke-standard där Adrecord hjälpt oss är vår (vad vi vet) helt unika provisionsmodell. Vi ville varken betala en låg klickersättning eller betala per sökning till våra publishers. En sådan modell premierar inte de som levererar kvalitativ trafik som leder till avslut. Därför har vi byggt ett system där vi betalar för förmedlade bokningar. Vi ger således ersättning när publishers skickar besökare till oss som faktiskt går vidare och bokar sina resor hos någon av våra anslutna resebyråer.
Mervärde åt publishern
Vårt ledord för affiliateprogrammet blir att bidra med ett mervärde åt våra publishers. I startskedet har vi ett par hjälpmedel för detta och fler är under utveckling. Men vi vill gärna ha input från våra publishers om vad ni behöver till era sajter!
Sökformulär
I startskedet har vi fyra stycken sökformulär i olika storlekar som egentligen fungerar precis som sökboxen i toppen på Resebokningen.se. Exempel på en sökbox hittar ni här:
Som ni ser så fylls också flygplatserna i när man börjar skriva och hemresedatumet beror på den valda destinationen.
Fördelen med dessa sökformulären är att de skickar besökarna ett steg närmare bokning (och provisionen). De går också att anpassa så att datum, avreseort och destination är förifyllda efter dina behov. Ett bra exempel på hur detta kan användas hittar ni på Panama.nu.
Feed och Yourad
I startskedet delar vi med oss av ett destinations-feed med; destinationsnamn, bild, URL och ett stycke ur vår reseguide. Tanken är att detta i framtiden ska kompletteras med priser och vi kommer även att lansera separata pris-feeds baserade på den data vi har sparad. Denna destinations-feed används också som grund i Yourad, något som vi ser flera anvädningsmöjligheter för. Som bloggare kan du göra en topplista för dina drömresmål och har du en reseguide kan du göra som på vår reseguide till Grekland. Ett exempel presenteras här också:
Kom igång!
Alla som lägger upp annonser innan 1:a maj får en Resebokningen-bagagebricka och de tio första som genererar minst 1 sale innan får 2 biobiljetter (senast 1:a juni). Så passa på att lägga upp annonser nu direkt.
Vidare läsning
Du kan läsa mer om vårt affiliateprogram för resebokningen på vår infosida på Resebokningen.se eller på Adrecords infosida om Resebokningen.
Slutligen vill vi tacka grabbarna på på Adrecord för en smidig lanseringsprocess och all bra support vi fått på vägen, nu kör vi!
Taggar: Affiliate, affiliate-program, resebokningen
[…] gärna Resebokningens egna bloggpost om lanseringen av deras […]
Lycka till med satsningen!
En sak jag skulle vilja föreslå är att ni berättar tydligare varför en publisher ska skicka trafik till er än att köra ett eget affiliateprogram och skicka trafik direkt till resebolaget.
Ni är inte på något sätt unika med att ge en fast ersättning per utförd bokning, så jobbar ju alla ”sökmotor för flyg”-sidor via affiliate?
Det enda unika är väl att ni ger den lägsta ersättningen av dessa…
Markus: De flesta som säger sig vara ”sökmotor för flyg”-sidor är egentligen inte jämförelsetjänster utan resebyråer. Resebyråerna jämför iofs priserna mellan flygbolagen, men det är som att säga att ICA är en prisjämförelsetjänst om de presenterar lättmjölken som billigast när de jämfört priset på deras olika sorters mjölk (dvs om Coop är billigare vet man inte). På resebokningen jämför vi i vår tur resebyråernas priser vilket leder till det absolut lägsta priset (jämför själv får du se!). Ingen bokning sker heller på vår sajt.
Anders: Eftersom att vi plockar fram det lägsta priset från flera olika resebyråer är sannolikheten större att en bokning faktiskt sker genom oss. Risken är annars stor att du skickar besökaren till en resebyrå och när kunden sedan jämför med en konkurrent (som du ej länkat till) och bokar där, så får du ingen provision alls. Dessutom vill vi erbjuda ett mervärde till sajten i form av pris-funktioner, reseguider m.m.
Är inte medlem på Adrecord. Men dags att ta tag i det hela nu och bli medlem. Får även se till att utveckla en rese-relaterad sajt som jag tänkt på länge. Då blir det ju bra att ha era annonser där också. 🙂
Härligt Kya! Bara att höra av dig om du har frågor eller funderingar. /Andreas
Tack ska du ha för erbjudande support! 🙂