Resebokningen börjar nu bli en riktigt bra tjänst vilket också märks på att den trafik vi får konverterar allt bättre. Inom ett par veckor släpper vi också ett par stora (unika) nyheter som kommer höja oss ytterligare ett snäpp från konkurrenterna. Nästa stora fokus blir att öka trafikvolymen. Fram tills nu har vi främst fått besökare från våra reseguider och genom aktivt arbete med sökmotoroptimering. Eftersom att vi själva konsultar inom affiliatemarknadsföring blev beslutet att starta affiliateprogram inte så svårt.

Resebokningen  på Adrecord

Något vi lär våra kunder när vi konsultar inom affiliatemarknadsföring (här får ni några gratistips) är att de ska vara aktiva, ge något mer till publishers än provision och våga tänka nytt. Vi hade flera idéer på "coola lösningar" som inte är standard i något befintligt affiliatenätverk och efter en del diskussioner med Jonny på Adrecord kom vi fram till att de skulle kunna fixa dessa. Nu efter en tids utveckling är vi äntligen klara att köra igång.

Unik provisionsmodell

En av de lösning som är icke-standard där Adrecord hjälpt oss är vår (vad vi vet) helt unika provisionsmodell. Vi ville varken betala en låg klickersättning eller betala per sökning till våra publishers. En sådan modell premierar inte de som levererar kvalitativ trafik som leder till avslut. Därför har vi byggt ett system där vi betalar för förmedlade bokningar. Vi ger således ersättning när publishers skickar besökare till oss som faktiskt går vidare och bokar sina resor hos någon av våra anslutna resebyråer.

Mervärde åt publishern

Vårt ledord för affiliateprogrammet blir att bidra med ett mervärde åt våra publishers. I startskedet har vi ett par hjälpmedel för detta och fler är under utveckling. Men vi vill gärna ha input från våra publishers om vad ni behöver till era sajter!

Sökformulär
I startskedet har vi fyra stycken sökformulär i olika storlekar som egentligen fungerar precis som sökboxen i toppen på Resebokningen.se. Exempel på en sökbox hittar ni här:

Som ni ser så fylls också flygplatserna i när man börjar skriva och hemresedatumet beror på den valda destinationen.

Fördelen med dessa sökformulären är att de skickar besökarna ett steg närmare bokning (och provisionen). De går också att anpassa så att datum, avreseort och destination är förifyllda efter dina behov. Ett bra exempel på hur detta kan användas hittar ni på Panama.nu.

Feed och Yourad
I startskedet delar vi med oss av ett destinations-feed med; destinationsnamn, bild, URL och ett stycke ur vår reseguide. Tanken är att detta i framtiden ska kompletteras med priser och vi kommer även att lansera separata pris-feeds baserade på den data vi har sparad. Denna destinations-feed används också som grund i Yourad, något som vi ser flera anvädningsmöjligheter för. Som bloggare kan du göra en topplista för dina drömresmål och har du en reseguide kan du göra som på vår reseguide till Grekland. Ett exempel presenteras här också:

Kom igång!
Alla som lägger upp annonser innan 1:a maj får en Resebokningen-bagagebricka och de tio första som genererar minst 1 sale innan  får 2 biobiljetter (senast 1:a juni). Så passa på att lägga upp annonser nu direkt.

Vidare läsning

Du kan läsa mer om vårt affiliateprogram för resebokningen på vår infosida på Resebokningen.se eller på Adrecords infosida om Resebokningen.

Slutligen vill vi tacka grabbarna på på Adrecord för en smidig lanseringsprocess och all bra support vi fått på vägen, nu kör vi!

 

Taggar: , ,