Allteftersom att vi har producerat egna innehållssidor har det blivit svårare och svårare att hålla koll på dem. Dessa frågor har på senaste tiden blivit allt vanligare; "När gav vi bingowebben en inlänk senast?", "Hur länge sen var det vi ändrade i texterna på ROTavdraget.net?" eller "Hade inte verkligen Köpa böcker en PR 2 sist vi kollade?".

Så igår eftermiddag tog jag tid till mig och skapade ett dokument i Google docs med en lista över alla våra sidor. Förutom sidans namn och URL fick jag även med dessa kolumner:

  • Kategori – Det ska gå snabbt att sortera listan så att vi får fram alla våra sidor relaterade till ett ämne.
  • Optimerat ord – Vår ambition är att alla sidor ska ha ett eller ett par optimerade sökord. Denna ambition har dock fallit något eftersom att vi en vecka efter lansering glömt bort vilket det var för den specifika sidan. Förhoppningsvis blir det lättare nu.
  • Webbhotell – Vi försöker sprida våra sidor på olika webbhotell. Där har vi också haft problem med överblickbarheten. Nu ska det bli bättring på det med.
  • Lansering – Åldern på webbplatsen är också en faktor vi vill ha lättöverskådligt. Det blir det nu.
  • Uppdatering – Vi måste vara på vår vakt så en sida inte glöms bort och aldrig uppdateras. Här kan vi skriva i när den senaste uppdateringen gjordes och var på sajten.
  • Ny text tillagd – Nu har vi inte kommit till det stadiet då vi börjar fylla på gamla sidor med nya artiklar. Det är dock något vi tänkt börja med snart. Genom att hålla koll på datumen där kan vi enkelt se så att ingen sida glöms bort på detta moment.
  • PR – Här kan vi få en snabb överblick vilken PR våra sidor har. Vid uppdateringar av PR kan vi även se hur den rört sig.
  • Senaste inlänk – Ytterliggare en kolumn för att inga sidor ska glömmas bort.

Detta verktyg ger oss även möjligheten att bättre kunna jobba mot mätbara mål. Exempel på tänkbara mål:

  • Vi ska ge varje sida minst en inlänk i månaden.
  • Vi ska göra minst en uppdatering varannan månad.
  • Varje halvår ska vi ger varje sida minst en ny artikel.
  • Inom ett halvår från lansering ska varje sida minst ha PR 2.
  • Den 1:a november ska vi ha minst 20 bingorelaterade sidor spridna på minst 5 olika webbhotell.

Ytterligare ett användningsområde för verktyget är "intressant fakta". Tills igår hade jag dålig koll på att Bilskolan.com var vår första innehållssida även om jag visste att vår sida om biltåg var den senaste. Vi kan även konstatera att vi i mars och april lanserade fem sidor medan det i april bara var fyra.

Hur som helst är jag riktigt nöjd och tror stenhårt på detta verktyg.Trots att det inte är mer avancerat än ett vanligt excel-ark.

 Lista över sajter

Taggar: ,